Koffie en Nyepi in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Coy Bouman Elly Roorda - WaarBenJij.nu Koffie en Nyepi in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Coy Bouman Elly Roorda - WaarBenJij.nu

Koffie en Nyepi in Ubud

Door: Coby

Blijf op de hoogte en volg Coy Bouman

03 April 2014 | Indonesië, Ubud

Vijfde dag: zondag 30 maart 2014: KOFFIE !

Na ontbijt met pancakes en fruitshake stevige wandelschoenen aangetrokken en via het rijstveld de weg op, in de blakerende zon. Ook nu voorzien van een routebeschrijving van de receptie in een plastic mapje om het papier droog te houden, want onze zweetproductie is ongenadig.
Evengoed presteer ik het om, aangekomen bij de hoofdweg, linksaf te slaan in plaats van rechtsaf. Orientatie is niet mijn sterkste kant.
Een mooie schaduwrijke weg voert naar beneden, naar de kloof van de Wos river. We willen echter naar het kloppend hart van Ubud en niet naar de rijstvelden. Uitpuffend op een bankje kijken we nog eens goed naar de routebeschrijving en worden bijgestaan door een behulpzame Balinees, die ons gelijk een bewerkt houten doosje probeert aan te smeren, gevolgd door een vrouwtje met prachtige sarongs. Dus gauw overeind en de weg terug, omhoog naar het centrum. Een groep in wit geklede jongens passeert met koperen dekselpercussie. De dag voor Nyepi is iedereen op de been om offergaven en optochten voor te bereiden.
Een taxichauffeur biedt aan ons te rijden naar een Agro Tourism temidden van de rijstvelden, met interessante excursie en koffieproeverij. Een goed idee want we hebben het met wandelen een beetje gehad. Bovendien begint het te regenen. Na een rit van zo'n drie kwartier – het water gutst in beekjes naar beneden – stappen we uit bij Bali Pulina in het kleine voorstadje Tegallalang. We zijn blij met onze stevige en waterdichte schoenen. Via een nat-glibberig pad dalen we af naar de koffiebranderij, waar een charmante dame uitleg geeft over het proces van geoogste koffiebonen tot aan het gebrande eindproduct. We krijgen, gezeten op houten fauteuils met uitzicht op de sawa's, een achttal glaasjes, die in een houder zitten, geserveerd met twee soorten thee en zes soorten koffie. Van gingerkoffie tot koffie met een Bailey's smaak, chocovariant en een Balinese soort. Lekker proeven.
Bij vertrek kopen wij een doosje met drie verschillende koffiesmaken en worden naar het nabijgelegen restaurant gereden waar ik een kop pittige garnalen-champignonsoep met citroengras heb gegeten. Elly houdt het bij een glas pineapplejuice. We hebben ruimschoots de tijd genomen om de prachtige rijstterrassen te fotograferen, compleet met boer die rijstmanden over zijn schouders torst.
Rond half vijf weer terug in Ubud waar we op de binnenplaats van het Ubud Palace, tegenover de markt, hebben zitten wachten op de processie. Gigantische kleurrijke gedrochten. Niet op rijdende wagens maar op stellages gesjouwd door een grote groep sterke mannen, soms zo hoog dat met speciale stokken de over de weg gespannen electriciteitsdraden omhoog moeten worden geduwd om de parade te laten passeren. Vandaar dat wij 's avonds, eenmaal terug in onze cottage, een kortdurende stroomstoring hebben gehad.

Zesde dag: maandag 31 maart 2014: NYEPI

De vorige dag maakten de Balinezen hun opwachting voor het Balinese Nieuwjaar met offers aan de boze geesten, om ze daarna met veel lawaai te verdrijven met gongs, rotjes en pompeuze processies. Net zoals bij aankomst in Nick's Hidden Cottage ontvangen wij ook die avond een keurig opgerold geel document met bloem gegarneerd waarin wij uitgebreid worden geinformeerd over hoe en waarom ook de gasten het hotelcomplex niet mogen verlaten en 's avonds geen licht aan mag op het terras. Mochten de demonen per ongeluk terugkomen, dan zouden ze denken dat het eiland uitgestorven is en onverrichter zake afdruipen.
De gasten krijgen wel normaal te eten en te drinken, maar dienen zich dus koest te houden. Daar hebben wij totaal geen moeite mee. Het zwembad is heel mooi, alhoewel koel water ver te zoeken is. Alle tijd om het dagboek bij te werken, in te lezen over de volgende bezienswaardigheden, een beetje gekletst met een Nederlands jong stel en voor de rest HEERLIJK RELAXEN!

• 03 April 2014 - 19:20

Gerard:

Spannend hoor, die geesten en demonen, maar wel leuk om mee te maken. Gerard.xx

• 04 April 2014 - 18:51

Jan:

Leuke verhaaltjes, nou ja, soms even uitglibberen. Heel veel liefs. Heel veel LOL. Knuffels. Jan

• 04 April 2014 - 22:11

Louis:

Happy new year

• 07 April 2014 - 16:30

Naamgenote Met Ie:

Nu kunnen we zien om wat voor enge hoofden/gezichten je het had in de vorige verslag.... één keer per jaar en jullie maken dit weer mee! Gelukkig Nieuwjaar!

Coy Bouman

Twee 60tigers,waarvan 1 gevorderde en 1 beginner. We zijn inmiddels hartsvriendinnen geworden, die in 1999 een verre reis naar Australie hebben gemaakt. Het doel van die reis was toen om hun beider dochters te bezoeken. Onze meiden, die ook hartsvriendinnen zijn, hebben daar toen samen een ronsreis van een jaar gemaakt. Na onze drie weken Australie hebben we nog een bezoek van een week aan Bali gebracht. Dit was wat kort dus vandaar dat we nu opnieuw een bezoek aan Bali brengen, maar nu vier weken.

Actief sinds 25 Maart 2014